Hygienisk selvplukk

Hygienisk selvplukk fra Den lille Nøttefabrikken  

Den lille Nøttefabrikken er en av merkevarene til godterifabrikken Brynild Gruppen, og er markedsledende på nøtter i Norge. Da de ønsket å utvikle et nytt salgsfremmende nøttebord til dagligvaren, var det Ny Plast de kontaktet.

Brynild Gruppen omsetter for 750 millioner i året, der Den Lille Nøttefabrikken utgjør størst andel av omsetningen. De har etablert seg som selve nøttespesialisten, og har nedlagt store ressurser på å finne de beste nøttene i verden, skape nye produkter, og ikke minst; sørge for å gi forbrukerne ferske og smakfulle nøtter. Alltid.

Nøttebord med krav

Brynild Gruppen ønsket å lage en ny løsning for nøtter til dagligvarehandelen, i tillegg til eksisterende dispensere.

  • Vi ønsket å få laget salgsfremmende nøttebord for dagligvarekjedene, der kundene selv kunne forsyne seg. Løsningen skulle være delvis i papp, men med plastlokk. Det var selvfølgelig viktig at materialene som skulle brukes var godkjent for mat, at de ikke satt smak, og vi hadde spesielle krav til mål; bordet måtte være i samme størrelse som en pall, på grunn av logistikken, forklarer Elisabeth Smelror, leder for Materiell Team Emballasje i Brynild Gruppen.

Ny Plast AS fikk oppdraget med å utforme og produsere glasskuplene som danner lokket på de forskjellige nøttebeholderne, som ble tatt i bruk fra 2015.

Bidratt til stor vekst

I disse dager har akkurat Ny Plast AS ferdigstilt et nytt parti med tusen nøttebord, som allerede er levert til Brynild.

  • Vi er veldig fornøyd med nøttebordene. Det er et spesialprodukt laget for å gi oss gode salgsmuligheter i butikkene, særlig i forbindelse med kampanjer. De har vært viktig for oss og bidrar til stor vekst og befester vår posisjon som markedsleder. Spesielt i Rema 1000 og i Coop har de vært svært populære.

Brenner for faget

Nye eller eksisterende kunder; prosessen starter ofte ved at kunden har skisser eller ferdige tegninger, som så Ny Plast bruker som utgangspunkt i utviklingen av det ferdige produktet,  i tett samarbeid med kunden. At støpeverktøyet lages av bedriften selv og hele prosessen foregår under samme tak, fra planlegging og utvikling til ferdig produkt, gjør prosessen spesielt rask og smidig.

  • Jeg ble imponert første gang jeg var på besøk, av hvordan de jobber og det å følge hele produktutviklingsprosessen. Det er interessant å kunne se hele produksjonslinjen på nært hold. Dette er dyktige folk som er lett å samarbeide med, i et hyggelig og behagelig miljø man fort føler seg vel i. Det er tydelig at de brenner for det de driver med, og det smitter. At de er såpass små gjør de også veldig fleksible.

Noe plast er nødvendig

Som matprodusent er det veldig viktig å tenke miljø, med strenge krav å forholde seg til.

  • Vi har tatt plastløftet, som innebærer at vi ikke bruker unødvendig plast og benytter andre løsninger der det er mulig. Men noe plast er helt nødvendig, ikke minst i forhold til matvarehåndtering. Disse bordene vil jo aldri havne i naturen, de er enkle å rengjøre, er godkjent for matvarer og setter ikke smak, som jo er veldig viktig.

Små, fleksible og gode på levering

Brynild Gruppen er i stadig utvikling med egen produktutviklingsavdeling, smakskjøkken og har alltid nye produkter på gang.

  • Det er naturlig for oss å benytte Ny Plast også til lignende produkter fremover, om behovet melder seg. Vi er veldig fornøyde, og har allerede anbefalt de videre til andre. De er små, fleksible og gode på levering. Dette er dyktige fagfolk som snakker det samme fagspråket som oss, noe som gjør kommunikasjonen enkel. At de er lokale og nære er et ekstra pluss, avslutter Smelror.